My Friends

Saturday 10 December 2011

NASA: Amaran Perubahan Iklim Drastik seperti Zaman Prasejarah.


Melting ice at lower Baffin Island, an area around Hudson Strait and the Labrador Sea (file photo).


Kajian oleh Agensi Ruang U.S memberi amaran kepada manusia abad ini kerana kita berkemungkinan dapat melihat perubahan iklim yang drastik dan bencana jika pemanasan global yang disebabkan oleh manusia meningkat melebihi 'tahap selamat' antarabangsa yang mana jika berlaku peningkatan hanya 2 Celcius lagi suhu bumi.

Penyelidik NASA meneliti keadaan iklim prasejarah semasa tempoh interglacial lalu - masa di antara zaman ais - dan bandingkan dengan tempoh interglacial Bumi yang  kini sedang dialami. Tempoh interglacial yang terakhir berakhir pada sekitar 115,000 tahun yang lalu apabila suhu kurang daripada 1 darjah Celsius lebih panas daripada hari ini, dan paras laut 6 meter lebih tinggi.

Saintis berkata, melihat bagaimana iklim prasejarah bertindak balas kepada perubahan alam memberikan mereka pemahaman yang lebih mendalam bagi menentukan tahap berbahaya pemanasan global dunia hari ini.

Kajian NASA yang diketuai oleh James Hansen berkata "penemuan menunjukkan bahawa iklim Bumi adalah lebih peka daripada yang dijangka. Beliau menyifatkan tanggapan mengehadkan  pemanasan global buatan manusia kepada peningkatan 2 darjah Celsius sebagai "preskripsi untuk bencana."

Kajian baru-baru ini, termasuk oleh NASA, menunjukkan suhu permukaan purata global sejak 1880 telah naik 0,8 darjah Celsius dan akan terus meningkat sebanyak 0.1 darjah setiap dekad.
Ramai saintis kini ingin suhu ditetapkan kepada peningkatan 1 darjah atau kurang sebagai berbahaya. Jika kita menunggu sehingga peningkatan 2 darjah lebih banyak perlu dilakukan untuk mengurangkan pemanasan global yang disebabkan oleh aktiviti manusia seperti pembakaran bahan api fosil.



No comments:

Post a Comment