My Friends

Saturday 10 December 2011

Planet seperti Bumi Dijumpai



Planet baru seperti bumi telah dijumpai yang mungkin mengandungi ciri-ciri benua. Di planet tersebut mungkin wujud hidupan seperti manusia. Atau ia mungkin juga dunia air dengan lautan yang dipenuhi hidupan laut seperti ikan dolphin.

Itu menurut Dr Alan Boss, Institusi Carnegie untuk Sains, salah satu daripada penyelidik yang terlibat dalam penemuan planet baru. Pada hari Isnin yang lepas (5 Dis 2012), NASA mengumumkan bahawa  teleskop ruang angkasa Kepler telah mengesahkan planet pertama yang dijumpai mengorbit bintang dalam 'zon selamat dihuni' yang mana air dan  cecair boleh wujud di permukaannya.


Saintis menyatakan planet ini dikenali sebagai Kepler 22B yang sama seperti bumi dan mempunyai bintang sama seperti matahari kita.


Planet ini terletak sejauh 600 tahun cahaya dan 2.4 kali lebih besar radiusnya berbanding bumi. Saintis belum lagi mengetahui komposisi planet ini. Penemuan ini amat menggembirakan para saintis kerana ini menunjukkan kita melangkah setapak lagi dalam pencarian planet seperti bumi.


This diagram compares our own solar system to Kepler-22, a star system containing the first "habitable zone" planet discovered by NASA's Kepler mission. (Image: NASA/Ames/JPL-Caltech)




Kepler 22B lebih besar daripada bumi dan mengambil masa 290 hari untuk mengorbit mataharinya yang menyerupai matahari bumi (ia memiliki mataharinya sendiri). Mataharinya sama seperti matahari bumi yang terdiri daripada bintang G-type tetapi mataharinya lebih kecil dan sejuk daripada matahari bumi.


Oleh kerana mataharinya lebih sejuk maka Kepler 22B perlu lebih dekat dengan mataharinya untuk didiami oleh hidupan. Dr.Boss berkata dengan atmosfera yang sama dengan bumi, permukaannya bersuhu 72F keadaannya seperti hari yang redup di bumi.


Dr.Boss berkata NASA giat mencari planet-planet yang mengorbit bintang lain di angkasa. Jika bintang dilihat berkelip, ini menunjukkan bahawa bintang tersebut diorbit oleh planet lain. Setakat ini Pasukan Kepler telah menjumpai 48 planet yang mengorbit bintang-bintang lain.







Video tentang pengumuman Kepler 22B

Sumber

No comments:

Post a Comment