My Friends

Wednesday 14 December 2011

US, Jepun, Australia?Prob Marikh akan Terhempas ke Bumi Januari ini.


Phobos-Grunt in orbit (Photo from ralfvandebergh.startje.be)

Phobos-Grunt prob angkasa yang dilancarkan ke Marikh telah tersekat di orbit selepas pelancarannya gagal dan dijangka terhempas ke Bumi pada 11 Januari ini. Ini mungkin akan menjejaskan empat benua di bumi, menurut US Strategic Command.

Kedudukan semasa orbit berkenaan menunjukkan ia akan bertembung dengan sebahagian besar permukaan Bumi  dari 51,4 ​​latitud ° N kepada 51.4 latitud ° S. Mana-mana sahaja di Afrika, Australia, Jepun, Amerika Utara atau sebahagian selatan Eropah Barat, tetapi pasti tidak pada bahagian besar wilayah Rusia.

Lokasi pertembungan hanya dapat dipastikan dengan tepat beberapa jam sebelum prob ini terhempas. Sebelum ini ia diramal akan terhempas pada 9 January. 

Pada Isnin yang lalu (12 Dis 2011),  Viktor Khartov iaitu Ketua Biro Lavochkin yang juga pereka prob ini mengumumkan bahawa prob Phobos-Grunt yang bernilai $161 juta ini tidak sampai ke Marikh dan dianggap telah hilang.

Kapal angkasa ini direka bagi memecah kemarau 20 tahun Rusia tanpa penerokaan angkasa telah dilancarkan pada 9 November 2011. Ia dilancarkan untuk meneroka Marikh dan seterusnya mendarat di bulan planet tersebut dan pulang ke bumi.

Sistem roketnya berfungsi dengan baik tetapi enjinnya tidak dapat dihidupkan menyebabkan ia tersekat pada orbit yang tidak tepat. Selama dua minggu para saintis tidak dapat menghubungi prob tersebut. Selepas ianya dapat dihubungi, saintis berusaha untuk membawanya pulang tetapi segala usaha adalah sia-sia dan saintis terus terputus hubungan dengan kapal angkasa tersebut.

Laporan menyatakan terdapat dua objek kecil yang telah terpisah daripada kapal angkasa tersebut, tetapi apa sebenarnya yang berlaku masih belum diketahui.

Click to enlarge
Kapal Angkasa ini membawa 7 tan bahan bakar bertoksik dan dikatakan
sebagai kapal angkasa paling bertoksik. Ia dijangka akan terhempas di kawasan
berpenduduk dan usaha menangani sedang giat dijalankan.



No comments:

Post a Comment