My Friends

Friday 9 December 2011

Penemuan Partikel yang Lebih Laju daripada Cahaya??

Albert Einstein

Pada tahun ini iaitu 2011, ahli fizik dikejutkan dengan hasil eksperimen yang dikatakan bakal merubah Teori Einstein tentang relativiti.

Hal ini berlaku pada September 2011 apabila sekumpulan saintis Eropah mengumumkan partikel sub-atomik yang dipanggil Neutrinos telah dijumpai boleh bergerak 6km per saat lebih laju daripada kelajuan cahaya.

Neutrinos telah dibina di makmal European Centre untuk Nuclear Research (CERN) di Geneva. Partikel ini telah dikaji dengan menyukat masa ia berlepas dan melakukan perjalanan sejauh 732km melalui kerak bumi. Masa partikel ini tiba di Gran Sasso Laboratory di Italy juga disukat.

Untuk melakukan perjalanan ini Neutrinos dijangka akan mengambil masa 0.0024 saat. Tetapi ia tiba lebih awal daripada jangkaan iaitu pada 0.00000006 saat.
"If the effect were confirmed, it would show some particles can travel faster than the speed of light," Professor David Wark, director of the Particle Physics Department at Britain's Science and Technology Facilities Council, told AFP.
"Ini akan menjadi satu revolusi yang besar dalam bidang fizik, mungkin satu yang paling ketara berlaku dalam 100 tahun ."
Tetapi apakah yang akan berlaku jika eksperimen ini benar-benar sahih?
Teori kelajuan cahaya Einstein akan berubah!
Atau: Ia akan membuktikan bahawa zarah boleh bergerak dalam dimensi yang lebih banyak atau sedikit berbanding 4 dimensi yang kita tahu. Dengan menyeberangi ke dimensi yang berlainan menunjukkan zarah boleh mengambil jalan pintas untuk sampai ke destinasi.
Ini menunjukkan teori Einstein tidak salah sepenuhnya tetapi mungkin juga teori ini luas dan berkaitan dengan teori Einstein.
Bagi mengelakkan banyak bantahan OPERA akan mengambil masa selama 6 bulan lagi untuk mengkaji partikel ini dan akan meminta beberapa saksi untuk melihat sendiri hasil dapatan mereka.
"Jika ini keputusan di CERN dibuktikan sebagai jalan yang betul, dan zarah didapati melakukan perjalanan lebih cepat daripada kelajuan cahaya, maka saya bersedia untuk makan boxer saya, secara langsung di TV," mengisytiharkan Jim Al-Khalili, seorang profesor fizik teori di Britain University of Surrey.
2012 mungkin akan menjadi tahun yang diingati bukan sahaja didalam makmal.

No comments:

Post a Comment